PETER AERS/ TIJS CEULEMANS
In Boedapest (2005) overleefden Peter en Tijs een maand op straat met niets behalve henzelf. In The hidden tracks (2009) doorkruisten ze Amerika illegaal reizend op goederentreinen. In de verschillende Oefeningen staat het verdwijnen van een mens centraal. Daarom vertrekken de makers vanuit de ervaring, vanuit een mentale en fysieke onderdompeling in de onderzoeksmaterie. Zelf de confrontatie opzoeken met mensen die verdwijnen, zij het bedelaars, hobo's of zoals nu, stervenden.
"Dit verdwijnen gaat samen met wachten en zoeken. Wachten wordt een gewoonte. Er gebeuren dingen als je wacht. Mensen komen vragen waarop je wacht en als dat gebeurt, is het wachten voorbij. Soms kan het uren duren, soms dagen. (...) Het heerlijke gevoel om onbelangrijk te zijn, ons niet op te dringen, is iets dat verslavend werkt."
LEENTJE VANDENBUSSCHE
Eerst verdiepte ze zich in het wachten, het niets. Na een lange weg van studie, confrontatie en monotone grafische oefeningen resulteerde dit in de performance 'Beckett op zijn plaats' (2006). Hierbij werden mensen gevraagd om op een bepaalde plaats, voor onbepaalde duur en in stilte, te wachten. Daarna zette ze haar tanden in alles. Hierbij was er geen sprake van een lange weg maar een kluwen waar het begin en eind onvindbaar was. Een gevecht met de onmogelijkheid, een oefening in het keer op keer falen. Een intens maar boeiend traject dat uitmondde in 'O' (Alles is mogelijk. Alles is goed. 2010). www.allesenniets.be
"Alles en Niets was een oefening in stil staan. Niet gemakkelijk maar je ziet het leven des te graag. Zo zal het wellicht ook zijn, na deze confrontatie met onze eindigheid." |